Ryanair: betalen voor WC in vliegtuig
Topman Michael O’Leary van Ryanair heeft vrijdag 27 februari in de Volkskrant bekend gemaakt dat zijn vliegtuigmaatschappij mogelijk geld gaat vragen voor toiletbezoek aan boord van het vliegtuig. Hij denk aan een muntjesgleuf op de toiletdeur waarin een Brits pond of een Euro past. Sof ar, so good. Als Ryanair hun klanten op deze manier wil behandelen: best, maar waarom plaatste de Volkskrant de dag erna hierover eigenlijk een kort artikeltje? Het vliegen wordt er eerlijk gezegd niet heel veel duurder van, voor zover u tenminste geen last heb van dwingende maag- en darmklachten. Het vermoeden rijst dan al snel dat het oude spreekwoord ‘als is het praatje nog zo rond, het eindigt toch altijd weer op stront’ opgeld doet. Aan de ontbijttafel doet zo’n fecaliënstukje aan de rechterkant (er is een journalistiek woord voor dat mij even niet te binnen schiet) het altijd goed.
Wat de Volkskrant kennelijk niet door heeft is dat het overnemen van het zo’n uitspraak helemaal in het straatje van Ryanair past. Ten eerste is de naam van het bedrijf weer eens in het nieuws; het kan vanuit hun optiek bepaald geen kwaad om de aandacht er nog eens op te vestigen dat Ryanair erg goedkoop is, zo goedkoop zelfs dat de kosten voor het reinigen van het toilet de maatschappij eigenlijk al te veel zijn. Ten tweede is er hier duidelijk sprake van een proefballonnetje, want de topman heet duidelijk gezegd ‘gaat mogelijk geld vragen.’ Als er veel verzet wordt gehoord, dan weet Ryanair dat het geen verstandige zet is. Maar ook in dat geval is er geen man overboord, want dan kan dezelfde topman weer laten weten dat Ryanair de reizigers ontziet om daarmee dan weer goede sier maken. Met andere woorden, de Volkskrant laat zich voor een Iers karretje spannen.
Topman Michael O’Leary is overigens geen man van de wereld, want hij heeft zeker en vast nooit gekampeerd. Sommige campings hebben namelijk zo’n systeem in werking of hebben dat gehad. Wat blijkt: slimme kampeerders helpen elkaar, of ze geven de sleutel door, of ze laten de deur half open staan. Ik voorspel dat het zo ook zal gaan aan boord van de Ryankisten. Na de landing zal er weinig muntgeld in de deur zijn terug te vinden. Dus als de Ierse vliegers er opuit waren om gratis feedback te genereren, dan zal ik ze bij deze bedienen: niet doen. Wat mij tenslotte opviel was dat deze delicate kwestie aan de orde is gesteld door een heuse topman. Eerst dacht ik, is dit onderwerp niet beneden zijn stand, maar toen zag ik opeens de code: als je de eerste drie letters van topman omdraait, dan krijg je ……………….
Door Eduard Dame, 1 maart 2009
Reageer op deze column!