Als paddenstoelen de grond uit
Na de witte schimmel waarmee nieuwbouw rond bestaande markante dorpskernen wordt bedoeld, woedt er nu een nieuwe schimmel in gemeenteland. Het is de Pollerschimmel. Omdat de schimmel zich onder de grond verspreid, is het met de bestrijding ervan waarschijnlijk al te laat. Onder een poller wordt verstaan: een paal die door een elektrische of hydraulische aandrijving uit het wegdek komt en die daarin ook weer wegzinken kan. Dit alles is bedoeld om het autoverkeer te reguleren. De drie toegangen tot ons lokale winkelcentrum “Loosduinse Hoofdplein”, hebben sinds een jaar pollers. Maar wat is het geval? Sinds de plaatsing heb ik de pollers nog nooit omhoog gezien! Nog vreemder is dat er ook geen sprake is van overlast door auto’s die per se door het winkelgebied willen rijden. Dat was voor de plaatsing niet, en nu nog niet. Ik vermoed dat deze pollers thuishoren in de categorie weggegooid geld.
Enkele weken terug kwam ik tijdens een van mijn wielren-ommetjes door het schitterende plaatsje Maassluis. Dit stadje waar de geest van Maarten ’t Hart voelbaar aanwezig is, heeft een piepklein maar aardig centrumpje, met een Markt waar zomers ook gezellige terrasjes staan. Mijn vaste parcours is langs de Haven, over de Zuiddijk, naar beneden over de Markt, om Maasluis dan weer langs de Noordvliet te verlaten. Wie schetste mijn verbazing toen ik bovenaan de Zuiddijk pollers zag om auto’s te beletten de Markt op te rijden. Het spijt mij voor de Maassluizers, maar het is werkelijk geen gezicht. Pollers zijn nu eenmaal van roestvrij staal, dat is kennelijk in de genen van deze paddenstoel vastgelegd, en roestvrij staal past van geen kanten in een historisch centrum. Of de paaltjes omhoog of omlaag stonden weet ik niet meer, maar ook hier in Maassluis heb ik nog nooit het idee gehad dat er een probleem was dat met veel elektronica en roestvrij staal opgelost zou moeten worden. In de notulen van de vergadering van Burgemeester en Wethouders kwam ik tegen dat al in november 2004 was besloten voor deze pollers offerte aan te vragen. Nu weten we dus ook hoe lang het duurt voordat de pollers de kop op steken: iets minder dan 6 jaar na besmetting.
Voor situaties als in Loosduinen en Maassluis zou een ouderwets verkeersbord toch moeten kunnen volstaan. Misschien dat deze of gene zich niet altijd aan de toegangregels tot het winkelcentrum of het centrum houdt. Hoe erg is dat nu eigenlijk? Een deel van deze mensen heeft domweg een goede reden zoals een verhuizing. Anderen wellicht niet, maar met een beetje handhaving door de politie kom je ook nog wel eind. Bijkomend voordeel is dat al het dienstverlenend verkeer, waaronder ambulances, brandweer, politie altijd snel toegang hebben.
Voor grote steden kunnen pollers en andere flexibele wegafsluitingen wel van nut zijn. Het Verkeerscirculatieplan voor het centrum van Den Haag is voor een belangrijk deel op pollers en andere flexibele wegafsluitingen gebaseerd. Den Haag vertrouwt op de techniek. Wie toch het centrum in moet, kan bij de gemeente een ontheffing vragen. Wordt deze toegekend dan kan met een pasje toch het centrum worden bereikt. Om op mijn werk te komen fiets ik iedere dag door het centrum van Den Haag. Het valt mij op dat de pollers en de flexibele wegafsluitingen met regelmaat van de klok niet werken. De gemeente posteert dan een man of vrouw met een geel hesje die de hele dag doet, wat de poller had moeten doen: het verkeer reguleren. De oorzaken van het disfunctioneren zit soms in de techniek (eerste foto) of omdat de paal omver is gereden (tweede foto). De vraag drong zich op: wat kost dit niet allemaal? Misshcien is er een ijverige journalist die dit uit wil zoeken en er over wil schrijven. Ik heb er helaas de tijd niet voor. Ik moet morgenochtend weer op mijn fiets naar het werk, kan ik meteen weer checken welke pollers het weer doen en welke nu weer zijn uitgevallen. O ja, de gemeente Den Haag vraagt op zijn website of attente burgers falende pollers wil melden. Zal ik dat wel of niet gaan doen?
Door Eduard Dame, 14 november 2010
Reageer op deze column!